AR
W Durham

University
Durham E-Theses

The British government, the newspapers and the
German problem 1937-1939

Michael Meznar

How to cite:

Meznar, Michael (2005) The British government, the newspapers and the German problem 1937-1939.
Doctoral thesis, Durham University.

Use policy

The full-text may be used and/or reproduced, and given to third parties in any format or medium, without prior permission or
charge, for personal research or study, educational, or not-for-profit purposes provided that:

e a full bibliographic reference is made to the original source
e a https://etheses.durham.ac.uk/id/eprint/1783/ is made to the metadata record in Durham E-Theses
e the full-text is not changed in any way

The full-text must not be sold in any format or medium without the formal permission of the copyright holders.

Please consult the full Durham E-Theses policy for further details.

Academic Support Office, The Palatine Centre, Durham University, Stockton Road, Durham, DH1 3LE
e-mail: e-theses.admin@durham.ac.uk Tel: +44 0191 334 6107
https://etheses.durham.ac.uk


https://www.durham.ac.uk
https://etheses.durham.ac.uk/id/eprint/1783/
https://libguides.durham.ac.uk/open_research/etheses#s-lib-ctab-15326874-5
https://etheses.durham.ac.uk

The British Government, the Newspapers

and the German Problem 1937-1939

Michael Meznar

A copyright of this thesis rests
with the author. No quotation
from it should be published
without his prior written consent

and information derived from it
should be acknowledged.

Thesis submitted for the degree of Ph.D.
University of Durham, Department of History

§ 6 JAN 2006



Abstract: PhD thesis, University of Durham 2005

The British Government, the newspapers and the German problem 1937-39

Michael Meznar

British newspaper attitudes towards Neville Chamberlain’'s ‘appeasement™ of Nazi
Germany have long attracted historical criticism; and in the now-orthodox interpretation
of Richard Cockett’s Twilight of Truth (1989), the government 1s said to have exerted
such influence, even ‘control’, over newspapers that criticism of its foreign policy was
effectively suppressed, and freedom of the press subverted.

This thesis reassesses government-newspaper relations from 1937 to the end of
appeasement 1in 1939, It argues that while government did seek to intfluence newspaper
comment, this was hardly a new development; and 1f new in intensity, this was a
reaction to the greater interwar political independence of newspapers. While making
full use ot government records and private papers, in contrast to Cockett’s work the
thesis also pays close attention to actual newspaper content. Newspapers with different
political stances and forms of ownership are examined, from the ‘establishment’ Times,
the Conservative Daily Telegraph, the main Beaverbrook newspapers, The Yorkshire
Post and Manchester Guardian as examples of provincial papers, the Liberal News
Chronicle, to the main Labour opposition paper, The Daily Herald.

It 1s argued that newspaper independence remained strong, and ‘press freedom’
continued to be jealously guarded. Papers which supported government policy did so
for their own long-established reasons; others were constrained by their inconsistent
foreign-policy stances, or at dangerous periods (especially the Czechoslovakian crisis)
temporarilly moderated their criticism from a sense of national responsibility, not
because of government pressure; and other newspapers remained persistently critical.
Government efforts to influence the press had very limited and sporadic success.
Moreover, not only did all major newspapers continue to report the views of anti-
appeasers; tellingly, these anti-appeasers made no substantial complaints of government
suppression of alternative views. Government-newspaper relations in the late 1930s

were more complex and subtle than recent accounts have suggested.



[ declare that no portion of this thesis has previously been submitted for a

degree in this or any other university.

Michael MCZH-E-H'

At the discretion of the librarian of the University of Durham, this thesis may
(1) be made available to bona fide scholars

(11) be photocopied for consultation outside Durham so long as that copy attributes the
work to the author and includes the notice of copyright.

The copyright of this thesis rests with the author. No quotation from it should be

published without his prior written consent and information derived from it should be
acknowledged.



APA
BBC
CAB
CRD
DBFP
DGFP
EHQ
GGD
HJ
JCH

MGA

NC
PA
PLP
PREM
1TA

TUC

List of abbreviations

Aullenpolitisches Amt, Berlin

British Broadcasting Corporation

Cabinet papers, National Archives, Kew

Conservative Research Department

Documents on British Foreign Policy

Documents on German Foreign Policy

European History Quarterly

Geoffrey Dawson papers, The Times Archive

Historical Journal

Journal of Contemporary History

Manchester Guardian Archive, John Rylands University Library,
Manchester

Neville Chamberlain Papers, Birmingham University Library
Politisches Archiv, Auswirtige Amt, Berlin

Parliamentary Labour Party

Prime Minister’s private office papers, National Archives, Kew

The Times Archive

Trade Union Congress



ACKNOWLEDGEMENTS
[ would like to thank the following:

I would like to thank first of all my academic supervisor, Professor Philip Williamson,
for his unfailing patience, encouragement and constructive criticism throughout this
project.

[ am also gratetul to the staff of the many archives and libraries I visited, both in
Great Britain and Germany, for their assistance. My studies and research were
facilitated by the support | received from the University of Durham, which awarded me
a research scholarship, and from the Department of History, the Ustinov College travel
fund, and the ERASMUS Student Mobility Grant, European Union, for funding visits to
archives.

On a more personal level, I would like to thank all my friends, for their help
during my research, and for placing it all in its proper perspective: Dr. Simon James, for
an 1nsight into applied moral philosophy; Dr. Matthias Hoffmann, for the ‘bar
experience’; and especially Dr. Peter Lowe, who caretully scrutinised my work and
provided me with insightful comments on the thesis. Further I would like to include
Bjorn, Joschka, Kurt, and Daniela, for giving me support.

[ also want to thank my aunt and uncle, for their generous support. Most
crucially, my greatest thanks are for my parents, who made it possible for me to go my
way, and who encouraged me whenever I needed it most. My gratitude 1s beyond what

can be expressed 1n words.

11



INTRODUCTION

It has been a common assumption that Neville Chamberlain’s appeasement policy
received overwhelming support from the British public. Most leading politicians in the late
1930s believed this was so, and historians long accepted the claims of former policy makers
that until 1939 public opinion was a constraint on any firmer stance towards Nazi
Germany.' However, more recent studies have shown that Chamberlain had less support
than he claimed, especially at the time of the 1938 Czechoslovakian crisis.” This leads to
doubt about what had always been one of the main justifications of Chamberlain’s policies
— that he was doing what most British people wanted.

A central question 1s: why was ‘appeasement’ apparently so strongly supported,
given the manifestly evil and aggressive nature of Nazi Germany? After 1940 the policy
was very widely repudiated and condemned, so much so that for a long period 1t seemed
difficult to understand why and how it had obtained any significant support. One
assumption was that the political public was deluded or misled about the character ot the

Nazi regime, its threat to Britain and the prospects of appeasement. But how was this

achieved, if such was the case?
A possible argument is the strength of government propaganda, upheld — perhaps
encouraged — by newspapers. The press’s attitude towards appeasement was important

because in the 1930s, newspapers were for most of the British public the major source of

' E.g. Viscount Templewood, Nine Troubled Years (London, 1954), pp. 327-8, 375, and David Dutton,
Neville Chamberlain (London, 2001), p. 2.

* See Anthony Adamthwaite, ‘The British Government and the media’, 1937-38’, JCH 18 (1983), 281, and
Dutton, Neville Chamberlain, p. 53. See also N.J. Crowson, Facing Fascism: The Conservative Party and the
European Dictators 1935-1940 (London, 1997), for growing criticism within local Conservative
constituencies.




.

information about foreign affairs.” Though valuable as a source, newspapers are difficult to
assess as an indicator of public opinion, because of the problems in detecting the reactions
of the readers. The fact that a newspaper was bought reveals nothing much about whether
the readers read the leaders, or agreed or were influenced by them.* As Dutton has stated,
‘there seems no entirely satistactory answer to the question of whether the press sets out to
shape political opinion or merely to retflect it. In all probability there is truth in both
propositions’.” No attempt has been made in the present study to determine what impact the
newspapers had on the political consciousness of Britain as a whole, although occasional
and instructive observations on this 1ssue from journalists themselves are noted. Not even
people closely involved were confident about the impact: ‘I sometimes think that we have a
tremendous influence’, Lord Beaverbrook said in 1948, but ‘then | get quite despondent
about it’.°

One authoritative verdict on the impact of media on its audience has concluded that
it is ‘more likely to reinforce opinions than convert them’, therefore limiting 1ts power to
change political ideas.’ Nevertheless, it is important that in the 1930s newspaper owners,
journalists and readers not only believed that newspapers had considerable influence on
public opinion, but that it was assumed that they could change the way politicians acted.

This assumption, in turn, had an effect on politicians. Hence, obviously, the great concern

> See Tom Harrisson and Charles Madge, Britain by Mass Observation (London, 1939), p. 30.
* See Paul Addison, The Road to 1945. British politics and the Second World War (London 1982), p. 15
> Dutton, Neville Chamberlain, p. 3.

° Beaverbrook in Royal Commission on the Press, Minutes of Evidence, (London, 1949), q. 8662 (18 March
1948).

" Colin Seymour-Ure, The Political Impact of Mass Media (London, 1974), pp. 41-63, 74.



of politicians about the state of the press.® ‘Mistaken or not, this conviction created its own

reality.’”

During the last fifteen years, British newspapers have been strongly criticised for
their stances on foreign policy in the 1930s, especially during the premiership of Neville
Chamberlain. The main charge has been that most newspapers too readily supported his
policy of appeasement towards Hitler and Mussolini. A stronger and more specific charge
has been that they did so because the government was able to ‘manipulate’ or even
‘control’ news and comment, to the point — it has been argued — of suppressing true press
freedom.

Such charges were not entirely new. Criticism of the role of the press, or of
particular newspapers, began during the reactions against appeasement during the Second
World War and played some part in the post-war Labour government’s decision to appoint
the Royal Commission on the Press (1947-49). However, that enquiry was unable to

10

contirm the alleged government pressure, - a verdict apparently confirmed by an important

contemporary and authoritative study of the newspapers by a leading proprietor.”

* Colin Seymour-Ure, The Press, Politics and the Public. An Essay on the Role of the National Press in the
Britisn Political System (London, 1968), p. 14.

” Stephen Koss, The Rise and Fall of the Political Press in Britain, vol.ii, The Twentieth Century (London,
1984), p. 7.

'® See Royal Commission on the Press, 1947-49. Report (Cmnd 7700; London, 1949), para. 18, p. 4.

'! See Viscount Camrose, British Newspapers and Their Controllers (London, 1947), and Tom Harris, ‘The
Popular Press’, Horizon (1940), 158-74. Cf. Robert Graves and Alan Hodge, The Long W eekend. 4 Social
History of Great Britain 1918-1939 (London, 1940; 1950 edn.), p. 432.



Since the 1940s, a considerable amount has been written about British newspapers
in the early twentieth century.'* Much of this literature has been in the form of histories of
particular newspapers, or biographies of their proprietors or editors. Though valuable as
sources of information, by their nature they can give only limited assessments on the

central 1ssue for the appeasement years, the relationship between the government and the

press in general, or at least the major national newspapers.

In one important instance, however, such studies did generate a debate about
government influence: that ot Britain’s most respected newspaper, The Times. After 1940
The Times had joined the general criticism of appeasement, and in the early 1950s its own
official history denounced its earlier support for Chamberlain’s policies. It did so partly in
terms of the newspaper’s journalistic structure at the time — notably its lack of a foreign
editor'* — but it also condemned the editor, Geoffrey Dawson, not just for his commitment
to appeasement but even for trying to do the government’s job: ‘to assist a government of

whatever complexion to find a national policy had become one of the important tunctions

> Most notably Winston S. Churchill, The Second World War. The Gathering Storm (London, 1948); Cato,
Guilty Men (London, 1940); and Keith Feiling, The Life of Neville Chamberlain (London, 1946).

" Significant studies have been: David Ayerst, Garvin of the Observer (London, 1985); ibid., Guardian.
Biography of a Newspaper (London, 1971); Anne Chisholm and Michael Davie, Lord Beaverbrook. 1 Life
(New York, 1993); Richard Cockett, David Astor and the Observer (London, 1991); Duff Hart-Davis, The
House the Berry Built. Inside the Telegraph, 1928—1986 (London, 1990); Lord Hartwell, William Camrose
Giant of Fleet Street (London, 1992); David Hubback, No Ordinary Press Baron. 4 Life of Sir Walter
Layton (London, 1985); Markus Huttner, Britische Presse und nationalsozialistischer Kirchenkampf. Eine
Untersuchung der ‘Times’ und des ‘Manchester Guardian’ von 1930 bis 1939 (Paderborn, 1995); R.J.
Minney, Viscount Southwood (London, 1954); A.J.P. Taylor, Beaverbrook (London, 1972; Colin Seymour-
Ure and Jim Schoff, David Low (London, 1985); Huw Richards, The Bloody Circus. The Daily Herald and
the Left (London, 1997), p. 7; Adrian Smith, ‘The Fall and Fall of the Third Daily Herald, 1930-64’, in Peter
Catterall, Colin Seymour-Ure and Adrian Smith (eds.), Northcliffe’s Legacy. Aspects of the British Popular
Press, 1896-1996 (London, 2000), 169-200; John Stubbs, ‘Appearance and reality: a case study of the
Observer and J. L. Garvin, 1914-1942’, in George Boyce, James Curran and Pauline Wingate (eds.),
Newspaper History from the Seventeenth Century to the Present Day (London, 1978), pp. 320-338; James
Thomas, ‘A Bad Press?: Popular Newspapers, the Labour Party and British Politics from Northclitfe to
Blair’ (PhD thesis, University College Swansea, 1999).

' History of The Times, vol. iv (London, 1952), p. 815.




N

of The Times’."> In a more specific allegation, the History of The Times accused Dawson of
doctoring articles by the paper’s Berlin Correspondent Norman Ebbutt, to suit the cause of
British appeasemen‘[..16 Wrench, in his biography of Dawson, was quick to defend his
actions.'’ Similar, McLachlan in his later study of the deputy editor, Robert Barrington-
Ward, claimed that what both did was common journalistic practice: though articles were

cut, they were not censored or distorted to support appeasement.'® An carly German
commentator, Abshagen, went still turther, denying any influence of the British
government on the editorial policy.19 Though he saw the danger of Dawson’s involvement
with the government through his personal friendships with ministers, he argued that this

was not a one-way-channel of influence; it was difficult to say who influenced whom, and

in some cases the leading hand came from The Times office.”’

Nevertheless, in the 1960s, the accusation that Dawson’s intervention in the news

columns was politically motivated became dominant. Both A.J.P. Taylor and Martin

Gilbert accused Dawson of applying improper means like ‘suppression’ to achieve

: 71 : : ey Ce . : :
influence,”” while Francis Williams criticised Dawson of being ‘a committed man’, too

closely involved with the government and lacking a vital journalistic prerequisite:

"> Ibid., p. 1008.

'® See ibid., p. 908.

'"Evelyn Wrench, Geoffrey Dawson and Qur Times (London, 1955), p. 373.
'"® Donald McLachlan, /n the Chair, Barrington-Ward of The Times 1927-1948 (London, 1971), pp. 131-8;

more recently see Oliver Woods and James Bishop, The Story of The Times. Bicentenary Edition 1785-198)

(London, rev. ed. 1985), pp. 294-5.
"” Karl Heinz Abshagen, ‘Geschichte einer Zeitung als Weltgeschichte. Die ,,Times* in der ersten

Jahrhunderthilfte’, Aussenpolitik 3 (1952), pp. 721-32, here p. 721.

¥ See ibid., p. 729.
*' A.].P. Taylor, English History, 1914-46 (Oxford, 1965), p. 418, and Martin Gilbert, The Roots of

Appeasement (London 1966), p. 143; see also Martin Gilbert and Richard Gott, The -{ppeasers (London,
1963), pp. 77-81; and see Keith Middlemas, Diplomacy of lllusion: The British Government and Germany,

1937-39 (London, 1972), pp. 102, 288.




detachment. ** But both explanations originated from a belief that Dawson’s personal
ambitions were his guiding principle, rather than from an argument about governmental
pressure. On the press in general, Williams did not deny government or political influence

but claimed that this was just one of many different kinds of influences.”

For the most part, the burgeoning literature on appeasement during the 1960s and
1970s used newspapers as source material, rather than investigating whether they
themselves played a part in the policies. A notable exception was Appeasement on Trial, by
the American histortan William R. Rock. Analysing the position of the British press in
1938-9, he stated that press coverage ‘generally followed partisan political lines’.*" Yet
even here the role of the government in influencing each paper’s position remained mainly
In the dark. It 1s indicative that where he referred to an active government press policy, as
with an initiative by Hoare in speaking with press controllers in September 1938, Rock
concluded that the British newspapers’ position ‘might well have been the case even
without Hoare’s efforts’.>> His assumption of an independent press was further supported
by his discussion of episodes like the May crisis of 1938, or the calls for an alliance with

Russia or for the inclusion of Churchill in the government, where the change of newspaper

attitudes was because they were ‘considerably ahead of the government in its recognition of

the failure of appeasement’.”°

It was primarily German historians who gave extended consideration to British

newspaper attitudes towards Germany. Early German historical studies concentrated upon

** Francis Williams, Dangerous Estate: the Anatomy of Newspapers (London, 1957), pp. 272-5; see also
History of The Times, p. 1008.

> Williams, Dangerous Estate, p. 271.

** William R. Rock, Appeasement on Trial: British Foreign Policy and its Critics, 1938-1939 (Hampden,
Conn., 1966), p. 43. See also his British Appeasement in the 1930s (London, 1984), p. 82.

*> Rock, Appeasement on Trial, p. 124.

*® Rock, British Appeasement, p. 82, and Rock, .{ppeasement on Trial, pp. 98, 158.



discussions of the rise of Hitler and the NSDAP in the coverage of foreign observers as one
means ot considering how this could have happened, as well as from interest in how Britain
dealt with the problem.?’ Central to this early research was the question of how British
newspapers reported the personality of Hitler and the character of his party.*® Later studies
saw newspaper images of Germany as being determined mostly by foreign-policy
responses to German expansionism; in other words, the initial analysis of German domestic
politics was overshadowed by the supposedly more weighty events of foreign policy.*”
Holzweillig, for example, concentrated on 1935, a date to which he attached great
importance for the development of a British answer to Hitler’s foreign policy. With the help
of files from the German Foreign Office, Holzweillig argued that German government
propaganda had significant influence on published opinion in Britain.*

British historians of newspapers took no obvious account of this German literature.

Their interest mainly focused on British press commentaries on Germany, rather than on

the press’s relationship with the government. Although Gannon could have had access to

*’ Bri gitte Granzow, 4 Mirror of Nazism. British Opinion and the Emergence of Hitler 1929-1933 (London,
1964); Eva Pfeifer, ‘Das Hitlerbild im Spiegel einiger konservativer Zeitungen in den Jahren 1929-1933°
(PhD thesis, University of Heidelberg, 1965); Helmut Illert, ‘Die deutsche Rechte der Weimarer Republik im
Urteil der englischen Presse 1928-1932’ (PhD thesis, University of Cologne, 1987); Herbert Behrendt,
‘British Opinion and the Rise of Hitler in the 1920s. The Assessment of the Foreign Office, the Press and
Intellectuals’ (D.Phil, University of Oxford, 1982).

*® On this aspect see the research report of Gerhard Schreiber, Hitler. Interpretationen 1923-1953.
Ergebnisse, Methoden und Probleme der Forschung (Darmstadt, 1984), pp. 73-87, which is focused on the
foreign perception of Hitler. See also William F. Sheldon, ‘Das Hitler-Bild in der ,,Time* 1923-1933’, in
Joachim Hiitter, Reinhard Meyers and Dietrich Papenfuss (eds.), Tradition und Neubeginn (Cologne, 1975),
p. 74.

*’ Rolf Kieser, Englands Appeasementpolitik und der Aufstieg des Dritten Reiches im Spiegel der britischen
Presse (1933-1939). Ein Beitrag zur Vorgeschichte des Zweiten Weltkrieges (Winterthur, 1964); and Markus
Huttner, Britische Presse und nationalsozialistischer Kirchenkampf. Eine Untersuchung der ‘Times' und des
‘Manchester Guardian’ von 1930 bis 1939 (Paderborn, 1995), p. 19.
*% Giinther Holzweilbig, Das Deutschlandbild der britischen Presse im Jahre 1935. Ein Beitrag -ur
Grundlegung der englischen Appeasementpolitik (Hamburg, 1967), pp. 86-107. See also Dietrich Aigner,
Das Ringen um England. Das deutsch-britische Verhdltnis. Die dffentliche Meinung. Tragodie zweier
V'olker (Munich-Esslingen, 1969); Manfred Lessle, Englands Weg -um Appeasement, 1932-1936. Ein
Beitrag zur 1'orkriegsgeschichte Englands, dargestellt unter besonderer Beriicksichtigung der Presse
(Hetdelberg, 1969).




unpublished government papers, he did not consult them and the role of the government is
largely excluded from his study. Gannon set out very concisely what the papers said about
Germany during the 1930s, but he could make only hesitant comments about exactly why
they said it.”! Gannon did, though, reject on general grounds the claim of deliberate
censorship of news and commentary critical of the dictators. For a quality paper like The

Times, despite the close relationship between Dawson and Chamberlain, such influence

seemed to be unthinkable:

To think that Dawson would intervene to censor news he found disagreeable from
his own or the paper’s point of view is to understand neither the paper nor the man.
[t also neglects to take into account the journalistic integrity of the people whose
work would thus be censored for policy, and, especially in domestic affairs, a well-
informed readership which would be immediately aware of any such
tendentiousness.™
[n the case of popular newspapers, supposedly chiefly interested in maximising profits, any
manipulation was again disregarded, because ‘both financially and intellectually it was
unwise or impossible for the British Press to adopt a strongly critical line towards Nazi
Germany: the readers did not want to read it, and the intellectuals did not want to write it’.””
Open conflict between the idea of making profits and a vigorous news policy was avoided
‘by a tacit mutual restraint’.”>*
Those historians of newspapers who were interested in British politics were mostly

inclined to minimise the role of government influence. Seymour-Ure in his assessment of

T'he Times concluded that the paper’s support for appeasement arose out of Dawson’s own

*! See Franklin Reid Gannon, The British Press and Germany 1936-1939 (Oxford, 1971); a similar U.S
example is Barbara Benge Kehoe, ‘The British Press and Nazi Germany’ (PhD thesis, University of Chicago
1980).

** Gannon, British Press, p. 70; also Iverach McDonald, 4 Man of The Times. Talks and Travels in a
Disrupted I'orld (London, 1976), pp. 52-3.

> Gannon, British Press, p. 2.
* Ibid., p. 4.



conceptions about foreign policy: ‘it was certainly not a foo/ of the Government’. -
Similarly, Koss rejected any successful government influence on the whole press, due to
the independent attitude of newspaper men: ‘Whatever tutelage they may have received
from whatever minatory power would have been superfluous, for they were resolved to
commit their own mistakes.’ *° Though he did not deny that attempts were made to
influence editorial policy, the outcome was unsure, and it could even back-fire: ‘There was
no harm in trying, but also no guarantee that the effort would not serve to stiffen a paper’s
resistance.” He further claimed that ‘[i]nstructions were indeed issued, but whether they

were accepted was more or less a matter of editorial discretion’, leaving the initiative with

- 37
the newspaper owners and editors.

In his studies of British government propaganda, Philip Taylor reached similar
conclusions. What was published was due to the views of owner or editor, not the
government or any politician.”® Therefore, if the public was not fully aware of the dangers
it was blamed on ‘the existence of a free and independent press in a democratic society
which cherished the traditions of free speech and freedom to publish what it liked’.”
Pronay too, acknowledged the proprietorial independence of the press in the inter-war
years.”” Though he emphasised that the government tended to approach newspapers at the

top (to their proprietors) and not the editors or journalists, support for the government was

> Seymour-Ure, Political Impact, p. 91.
3¢ Koss, Rise and Fall, ii, p. 576.

" Ibid., pp. 575, 579, also p. 542.

>® Philip M. Taylor, The Projection of Britain. British Overseas Publicity and Propaganda 1919-1939
(Cambridge, 1981), pp. 38-9; see also idem., ‘Publicity and Diplomacy: The Impact of the First World War
upon Foreign Office Attitudes towards the Press’, in David Dilks (ed.), Retreat from Power (London, 1981),
pp. 42-63, and more recently idem., ‘Propaganda’, in Robert Boyce and Joseph A. Maiolo (eds.), The Origins
of World War Two. The Debate Continues (Houndsmill, 2003), p. 352.

39 Taylor, Projection, pp. 38-9.

*¥ Nicholas Pronay, ‘Rearmament and the British public’, in James Curran, Anthony Smith and Pauline
Wingate (eds.), Impacts and Influences. Essays on Media Power in the Twentieth Century (London, 1987), pp.

53-96, here pp. 66-7.



10

only secure if both the owner and editor were convinced.”' Newspaper men have to believe
what they write 1f they want to be consistently persuasive, therefore influence can only be
successful if 1t confirms the editors’ and proprietors’ view.

However, from the late 1970s the critical verdict re-emerged. James Margach was
the first to make a new case for government manipulation. Having been a political
journalist in the 1930s, he ostensibly offered an insider’s account of the press-government
relationship — though, writing 40 years after the events, his study could not help but be
affected by hindsight and the post-war denunciation of appeasement. He was extremely
critical of Chamberlain, calling him ‘the first Prime Minister to employ news management
on a grand scale. ... From the moment he entered No.10 in 1937 he sought to manipulate
the Press into supporting his policy of appeasing the dictators’.** Further, Margach argued
that Dawson’s enthusiasm for appeasement was a result of his becoming ‘an active
participant in the affairs of government and Whitehall’, and accused him of distorting
reports from his own correspondents.*” Similarly, Adamthwaite’s historical study of
government—media relations attributed the lack of criticism and restriction of alternative
views partly to ‘the exercise of extensive official influence on the press, broadcasting and
the newsreels’.*"

The allegation of government manipulation of the press in general was made still

more strongly in Richard Cockett’s book, significantly entitled Twilight of T. ruth.” This has

become highly influential, indeed it established an orthodoxy which has now been adopted

*''Ibid., p. 76.

** James Margach, The Abuse of Power: The War Between Downing Street and the Media from Lloyd George
to Callaghan (London, 1978), pp. 50, 60.

*Ibid., p. 54.

** Adamthwaite, ‘British Government and the Media’, pp. 281-2.

* Richard Cockett, Twilight of Truth. Chamberlain, Appeasement and the Manipulation of the Press
(London, 1989).




| ]

into more general studies of appeasement. This 1s at first sight surprising. because his
attitude towards Chamberlain appears almost to be an updated version of the Guilty Aen
charges of 1940, which most modern scholars have largely discounted. His central themes
are that the Chamberlain government shamefully — sometimes almost treacherously -
manipulated the British press in order to pursue a misconceived and dangerous strategy of
conciliating Hitler and Mussolini; and that many newspaper proprietors and editors, equally
shamefully and treacherously, yielded to manipulation to the point of losing touch entirely
with public opinion and becoming ‘not so much the watchdogs of democracy as the harlots
of democracy’.*® According to Cockett there was no ‘free’ and ‘independent’ press in
Britain during this period. It was ‘at best merely a partisan political weapon controlled by
politicians for their own purposes, and at worst a mere arena at the disposal of Whitehall to

play out a game of interdepartmental warfare’.*’

The book is clearly written from a radical direction — radical in the senses (a) of an
effort to contribute to present debates about unlimited ‘freedom of information’;* and (b)
an assumption that appeasement was not simply wrong but discreditable, perhaps even
immoral. Because Chamberlain and his ministerial allies tried to influence the press —
which the author considers improper — in favour of a particular policy which the author
considers mistaken and bad, the implication is that Chamberlain and other ministers were
themselves bad and acted from bad motives. This colours the overall argument.

There are a number of difficulties about this approach. Firstly, Cockett does not

sufficiently engage with the historiography of appeasement. Politics is a more complex

process than Cockett, with his tendency to judge everyone by their ability to sec through

** Ibid., p. 187.
Y Ibid., p. 1.
** The comments on pp. 2, 142 and elsewhere are indicative.



appeasement, allows. In the late 1930s people were still genuinely unsure as to whether war
could be avoided, and if it could not be, on what terms it should be fought. Even
Churchill’s own record was not as clear-cut as he later claimed,” and memories of the
Great War were still fresh. Studies on Chamberlain and appeasement have shown that
Chamberlain recognised that Britain’s ability to control events on the continent was limited:
that he distrusted U.S. foreign policy and doubted the prospects of U.S. assistance; that, like
many other Europeans, Chamberlain feared the Soviet Union: and that his efforts to
appease Germany were part of an intelligible effort to maintain a balance of power on the
Continent.

Secondly, Cockett takes the undoubted fact that the government tried to influence
newspapers and concludes not just that these efforts were successful, but that they provide
an adequate or even complete explanation for ‘press’ support for appeasement. The
implication 1s always that the explanatory weight lies less with the press itself than with
Chamberlain and his ministerial and official allies. So an ‘incestuous relationship between
Whitehall and the press’ is said to have meant that ‘the press ... could do nothing but help
Chamberlain pursue appeasement’.”’ There is repeated slippage from such phrases as
‘informal contacts’”' between ministers and newspapermen, to assertions of government
‘control’. Yet such ‘control’ would appear to be problematic or difficult to establish.
because it appears to require free actions by the press — with the effect that Cockett’s
argument contains an internal tension. ‘Although one might despair at the level of control

government was able to exert ... it is nonetheless true that it could do so only with the

' David Reynolds, ‘Churchill’s writing of history: appeasement, autobiography and The Gathering Storm’,
Transaction of the Royal Historical Society, 6s (2001), pp. 221-47; John Ramsden, Man of the Century.
Winston Churchill and his Legend since 1945 (London, 2002), ch. 4.

% Cockett, Thwilight, p. 1: italics inserted.

> bid., p. 2.




willing connivance of journalists, editors and newspaper proprietors’.>* The grounds for
such ‘willing connivance’ are insufficiently explained; alternative explanations for
newspaper support remain possible.

Thirdly, Cockett implies that the press was under such tight government control that
alternative attitudes towards Germany and Italy were marginalized or even suppressed —
that there was no ‘independent’ or ‘free’ press. Yet it is striking that his book contains no
sustained analysis of the actual content of the newspapers. His evidence is overwhelmingly
from private exchanges, rather than the published news reports, commentaries, articles and
leaders. References to and quotations from newspapers seem to be presented to support
instances of press self-censorship; there is no systematic indication of the rest of the
content. For example, newspaper coverage of parliamentary debates, public speeches and
party meetings — by members of all parties — was wider and fuller than it 1s today, so that
varied opinions, including criticisms of the government, appeared 1n all newspapers almost

as a matter of course.

Fourthly, Cockett frequently writes of a monolithic ‘press’: ‘the press supported

Chamberlain and appeasement’; ‘the press ... could do nothing but help Chamberlain’.>

Yet it is notable that in his early pages there are no reterences to Labour and Liberal
newspapers. There is also a telling phrase that ‘the Daily Telegraph was the only national
paper with Conservative loyalties to treat Chamberlain and appeasement with a modicum of
caution’.”* Should we be surprised that papers with Conservative loyalties tended to support
a Conservative prime minister, and the causes of peace and avoidance of total war? But

what about newspapers without Conservative loyalties? Why the caretul limitation? There

>¢ For example ibid., p. 2.
>> Ibid., p. 1.
> Ibid., p. 13.



|4

is another curious sentence 1in Cockett’s conclusion. Asserting that Chamberlain exerted

‘tight control of the press’, 1t is stated that ‘no alternative policy to appeasement as pursued
by Chamberlain could ever be consistently articulated in the British press’.”> Absolute
statements (‘no’, ‘ever)’ are followed by a conditional qualification, ‘consistently’ — which
implies that sometimes alternatives were articulated. In fact, earlier in the book it had

emerged that ‘the press’ was not monolithic. It seems that newspapers which usually

supported Chamberlain did, for some periods, became critical, and even that some

1.56

newspapers were persistently critical.”™ These are rather large qualifications.

Despite these tensions in Cockett’s book, subsequent studies have often accepted his
argument. Stewart, for example, writes of ‘the government’s successtul attempts to

>’ Robert Rhodes James wrote in the same vein, about

manipulate the press’.
‘Chamberlain’s deliberate, and largely successful manipulation of the newspapers’.”® Foster.
in his discussion of press coverage of the British guarantee to Poland in March 1939 claims
that through ‘Chamberlain’s careful cultivation and manipulation of Fleet Street’, the
importance of the guarantee was minimised.>” Nevertheless Foster restricted the success to

only three sources, suggesting that ‘it had obviously been highly selective’.®’ McDonough

also adopted the claim of media manipulation.61 Yet he too had to qualify the verdict: “the

> Ibid., p. 188.
°E.g. the Daily Mirror: see 1bid. p. 102.

>’ Graham Stewart, Burying Caesar. Churchill, Chamberlain and the Battle for the Tory Party (London,
1999), p. 340; see the most recent works: Robert J. Caputi, Neville Chamberlain and Appeasement (London,
2000), p. 169: ‘example of the detailed sophistication of very recent scholarship’, and Dutton, Neville
Chamberlain, p. 183.

>® Robert Rhodes James, 4 Spirit Undaunted. The Political Role of George }1 (London, 1998), p. 150.

>> See Alan J. Foster, ‘An unequivocal guarantee? Fleet Street and the British guarantee to Poland, 31 March

1939°, JCH 26 (1991), pp. 33-47, here pp. 42-3.
* Ibid., p. 36.

°' See Frank McDonough, Neville Chamberlain, Appeasement and the British Road to Var (Manchester,
1998), pp. 114, 159. In an earlier article he tried to re-establish the accusation that The Times's cutting of
Ebbutt’s despatches were politically motivated: see Frank McDonough, ‘The Times, Norman Ebbutt and the
Nazis, 1927-37°, JCH 27 (1992), 407-424. See also Crowson, Facing, p. 85.



[ 5

freedom enjoyed by the press ensured that total government control was never feasible and

critical comment continued to appear’.®’

Cockett’s argument has not received universal acceptance. This thesis proceeds
from the doubt also expressed by D.C. Watt: the relationship between the press and
politicians 1s ‘far from settled’.®> The first chapter sets out the framework of press-
government relationship in the 1930s, and puts it in a larger historical context. It is notable
that influential studies (notably these of Gannon and Cockett) give little consideration to
any period before 1936. This assists the argument of a special degree and success of
government ‘manipulation’ under Chamberlain, because it ignores evidence which would
weaken the interpretation. A contrast needs to be established between the short period of
appeasement (January 1938-March 1939), and earlier periods of substantial newspaper
criticism towards or at least uncertainty about the Conservative leadership, even from
Conservative newspapers. Moreover, Cockett begins his account with the 1936 Abdication
crisis, which he assumes provides an early demonstration of the sort of press control which
was intensified in 1938.°" Yet a quite different interpretation of the press silence on the
King’s love affair can be offered.

A problem with most studies is that they place considerable emphasis on the power

of the British government and its desire to influence the press. Yet ministers and officials

** McDonough, Neville Chamberlain, p. 124.

"’ Donald Cameron Watt, ‘Churchill and appeasement’, in Robert Blake and Wm. Roger Louis (eds.),
Churchill (Oxford, 1993), pp. 199-214, here p. 213.
"' See Cockett, Twilight, pp. 2, 13-15.




16

had no legal instruments to control newspapers, at least until the outbreak of war in
September 1939. And attempts to obtain a ‘positive press’ were far from being an invention
of the late 1930s. Ever since newspapers began in Britain, it had been in the interest of
ministers and political leaders to seek support from as many newspapers as possible, or at
least to try and minimise press criticism. Indeed, until the early part of the twentieth century
some newspapers were more or less party organs, subsidised from party funds and used by
parties to advance party interests. Conversely, some of the more independent newspaper
owners and editors had always sought access to and influence with (or over) ministers, or
with opposition “ministers-in-waiting’. Government efforts to influence the press, and
‘incestuous relationships’ with newspaper controllers were far from novel in the late 1930s,
and any claim that this period was marked by a new departure or new intensity needs to be
compared to earlier developments.

The desire of governments to influence newspapers intensified during periods of
International crisis — especially when there was a risk of war — for obvious reasons. What
was unusual in the late 1930s was the interest of a foreign power in British newspaper
comment, to the point where it became a diplomatic 1ssue. After German leaders had told
Halifax, during his visit to Germany in November 1937, that they regarded some British
newspapers as poisoning Anglo-German relations, it is intelligible that ministers should
take a still closer interest in the press. And given the enormous stakes — the prospect of
avoiding what was likely to be a hugely costly and horrible European war — a ministerial
appeal for press restraint in the ‘national interest’ was also intelligible; nor was it

necessarily ‘discreditable’. Since it was widely believed in Britain that Hitler and other

Nazi leaders were psychologically unstable, there was real fear that excessively critical



17

British newspaper comment on German events might dangerously exacerbate Anglo-
German relations, even trigger Nazi hostility to the point of war. It is arguable that in such
circumstances, any British prime minister — not just Chamberlain — would for foreign
policy reasons have taken greater interest in the British press. But this concern to ease
diplomatic negotiations is hard to distinguish from a concern to shape British public
opinion. Asking the press for restraint for whatever reason has the same effect. Concern
with Anglo-German relations could mean that criticism of Nazis was not published for
British readers; concern for national interest could seem like partisan political efforts to
muzzle the press in the government interest.

Furthermore, close examination i1s needed of the relationship between the
newspapers and different parts of the government, and different politicians. As Cockett
shows, there were actually two ‘government views’ on foreign policy: those of the press
office of 10 Downing Street and the Foreign Office News Department. Their views and
statements to the press frequently differed and were sometimes contradictory. Yet how far
can ‘the government’ be said to ‘manipulate’ or ‘control’ the press, when there was no
single, clear, government effort to do so? Still more important, the position of politicians
critical of appeasement must be considered. Cockett’s focus is very much on government
ministers; Churchill does appear (usually indirectly), but the Labour and Liberal opposition
leaders are barely mentioned at all. Were the anti-appeasers denied access to newspapers’
Were they effectively silenced? Did they believe that alternative views towards Germany

and appeasement were being ‘suppressed’, and that the government was successfully

manipulating or controlling the press? Did they complain of government intervention?



|8

And what about the newspapermen themselves? Did they feel that they were being
‘manipulated” or ‘controlled’? Did all ‘the press’ support appeasement? Some newspapers
did: but did they do so because of government pressure, or an ‘incestuous relationship’ with
the government? An unusual feature of the late 1930s press was the emergence of a number
of newsletters, established by journalists themselves. It has been argued that this was a
result of government pressure on newspapers, forcing journalists critical of appeasement to
find alternative outlets for their news. As will be argued in later chapters, however, there
are other explanations for the creation of these newsletters.®

The main chapters of this thesis examine particular newspapers or newspaper
groups. Where Cockett focuses on the government and its contacts with newspaper
controllers and argues that newspaper treatments of Germany and policy towards Germany
were the result of government pressure, here the emphasis will be more upon newspapers
themselves. How far had they developed their own editorial policies towards Nazi Germany
by 1938? If they supported appeasement, perhaps they had independent and well-
considered reasons for doing so?

Where Cockett focuses upon Conservative newspapers, this thesis will also examine
the main Liberal and Labour newspapers. Where Cockett concentrates upon the evidence ot
private contacts between ministers and newspaper controllers, this thesis will give
considerable attention to newspaper content. Focus on private contacts may give a

misleading perspective on newspaper attitudes. For example, Cockett implies that

Beaverbrook and his newspapers supported appeasement substantially because he was

: : : . : : .o 66
friendly with, and wished to retain influence with, the Cabinet minister Hoare; "~ but

*> See further down, pp. 105-6, 195-6.
°® 1bid., pp. 57-9.




19

Beaverbrook and his newspapers had their own long-established and firm views on British
policy towards continental Europe. A systematic analysis of the different political stances
and policy preferences of particular newspapers, including those opposed to appeasement.
will provide a fuller understanding of government-newspaper relations, and a more

accurate assessment ot the extent of government influence.

This thesis is based upon a wider range of private and published sources than
previous studies of the newspapers in the late 1930s. These include official government
records, and the private papers of ministers and other leading politicians. Unpublished
German sources, from the German Foreign Office and the Bundesarchiv, were examined
for evidence of possible German government pressure, and contacts with British
newspapermen. Numerous private papers and memoirs of newspaper owners, editors and
journalists have been used, including records not available for earlier studies. Much of the
evidence is derived, however, from the newspapers themselves — news columns, speech
reports, articles, commentaries by foreign correspondents, cartoons, and editorials.

[n order to obtain a balanced assessment of newspaper opinions and government—
newspaper relations, a representative sample of a variety of major newspapers 1s examined
— different in audience, circulation, political stance, and ‘proximity’ to government. These
include the ‘quality’ daily newspapers, The Times (independent Conservative) and Daily
Telegraph (Conservative), and the popular mass circulation national newspapers, the News
Chronicle (Liberal), the Daily Herald (Labour). Then there were Beaverbrook’s main
newspapers, both ‘independent Conservative’: the Daily Express (national daily) and the
Evening Standard (London and South-East evening). The Observer (independent

Conservative) is chosen as a Sunday newspaper, because its editor. J.L. Garvin, was a



20

particularly intluential commentator. Two provincial newspapers are also considered, both
because they had national reputations and because thev have figured prominently in
criticisms of government influence: the Manchester Guardian (Liberal), and the Yorkshire
Post (Conservative).

Government ‘pressure’ or ‘manipulation’ was not the only reason for the attitudes
adopted by newspaper owners and editors towards Germany. British foreign policy and the
prospect of war. They had their own views and purposes: so the crucial question 1s — how
important were these, in comparison with attempted government pressure? Perhaps
readiness to respond to ministerial calls for restraint was conditioned by their own, prior,
concerns? The earlier history of each newspaper and opinions of their controllers — their
stances before Chamberlain became prime minister in 1937 — are the essential context for
understanding their attitudes towards appeasement in 1938-39, and their willingness to

listen to the government’s views.



20

particularly intluential commentator. Two provincial newspapers are also considered, both
because they had national reputations and because they have figured prominently in
criticisms of government influence: the Manchester Guardian (Liberal), and the Yorkshire
Post (Conservative).

Government ‘pressure’ or ‘manipulation’ was not the only reason tor the attitudes
adopted by newspaper owners and editors towards Germany, British foreign policy and the
prospect of war. They had their own views and purposes: so the crucial question 1s — how
important were these, in comparison with attempted government pressure? Perhaps
readiness to respond to ministerial calls for restraint was conditioned by their own, prior,
concerns? The earlier history of each newspaper and opinions of their controllers — their
stances before Chamberlain became prime minister in 1937 — are the essential context tor
understanding their attitudes towards appeasement in 1938-39, and their willingness to

listen to the government’s views.



CHAPTER I

THE BRITISH GOVERNMENT AND THE PRESS

Previous studies of the relationship between the newspapers and the government
during Chamberlain’s premiership have not always engaged sufficiently with the
subject’s pre-history. Cockett’s Twilight of Truth, 1n particular, was compromised by
beginning sharply in 1936-7, without considering earlier conditions. The effect 1s that
his argument about a substantial change in government-press relations and a new degree
of government ‘manipulation’ 1s carried very largely by assertion. This chapter will
begin by briefly reviewing the development of the relationship betore 1937. It then
considers German government complaints about British newspapers during the 1930s,
and examines the two British government organisations which dealt with newspaper
reports on foreign affairs — the No. 10 Downing Street Press Office and the Foreign

Office News Department. The last section will describe and begin to assess ministerial

efforts from 1937 to influence newspapers’ comment on ‘appeasement’.

During the past 200 years there has usually been a close, if varying, relationship
between newspapers and political parties — and governments. ' Politicians and
government were a staple of newspaper report and comment; political parties and
governments have regarded newspapers as vital for influencing — shaping, creating or

limiting — opinion. Three main historical phases can be discerned. The first, until the

1850s, was characterised by state restriction on newspapers by means of taxation (the

' Koss’s monumental work Rise and Fall of the Political Press is indispensable for the study of this
subject; for a shorter assessment see R. Negrine, Politics and the Mass Media in Britain (London, 1989),

ch. 3.




so-called ‘taxes on knowledge’) and by forms of censorship. Ever since their creation in
the early eighteenth century, a plurality of political views were expressed through a
variety of newspapers: these were Tory papers and Whig and radical papers. A ‘frec
press’ — like free speech — was increasingly a feature of British political culture:
nevertheless, governments on occasion tried to repress ‘popular’ radical newspapers and
to weaken (or buy out) the papers of their party rivals — while the newspaper taxes, by
raising their prices, suppressed their potential readership.

The second phase covered the 1850s and 1860s, with the reduction and abolition
of the newspaper taxes and relaxed state intervention. This helped stimulate a greater
amount of political comment, and more open debate in the newspapers. Yet many of
these newspapers remained — or became — attached to particular parties or groups within
parties, which could mean — when that party was in office — attachment to the
government. Some received party subsidies, or had politicians as major shareholders or
directors. Most of the others willingly 1dentified themselves with particular parties and
governments. Their owners and editors had ready access to party leaders or ministers:
editorial comment was tailored to what they considered to be party or government
interest; their well-known party allegiances were part of their appeal to readers.’

Nevertheless, ‘freedom of the press’ was preserved. Because ditferent
newspapers expressed the views of different parties, there was open debate. No party or
government could control all the newspapers, and governments always faced some
critical, opposition elements in the press. Moreover, whatever the party bias of editorial
comment and feature articles, newspapers were expected to report the news truthfully,
and to note the views of all important politicians, of all parties. This was especially true

of The Times, which came to be regarded — and to regard itself — as the "‘newspaper of

" Stephen Koss, Rise and Fall of the Political Press in Britain, vol. i: The Nineteenth Century (London,

1981), pp. 3-4; see Ivon Asquith, ¢1780-1855, in Boyce, Curran and Wingate (eds.), Newspaper History,
pp. 98-116, on the press during the pre-Victorian time.



record’, but these attitudes and expectations also influenced the content of most other
newspapers. It is in this sense that some contemporary commentators came to regard
newspapers as a ‘fourth estate’, operating in an arena of free speech and open debate.’
Party or government influence — even control — over particular newspapers was
compatible with a ‘free press’.

The third phase, reaching up to the present, began around the turn of the
twentieth century when commercialism became the key factor in shaping the finance,
strategies and content of newspapers..'4 New newspapers were established which sought
to maximise their sales and their income from advertisers, a trend which in time affected
some of the older quality newspapers. On the one hand, this tended to reduce the
amount of newspaper content devoted to politics: the concern of these papers was to
attract and preserve readership by entertainment as well as topical comment on serious
1ssues. On the other, increased financial independence began to make some newspapers
more independent of political parties and government. It is important not to overstate
the change: a few newspapers remained close to particular parties; Lloyd George in
1918 acquired control of the Daily Chronicle, and in the 1920s leading trade unions
obtained overall political control of the Daily Herald, in order to give the Labour party
1ts own national press organ. But other popular newspapers became such successtul
commercial properties that their owners were able to buy further local, regional and
national newspapers and create chains, giving them large and geographically wide and

deep readership.’

> Cf. G. Boyce, ‘The Fourth estate: the reappraisal of a concept’, in Boyce, Curran and Wingate,
Newspaper History, pp. 19-40, here p. 26. See also Koss, Rise and Fall, 1, p. 10.

' Alan Lee, ‘1855-1914’, in Boyce, Curran and Wingate, Newspaper History,p. 117.

> Colin Seymour-Ure, ‘The press and the party system between the Wars’, in Gillian Peele and Chris
Cook (eds.), The Politics of Reappraisal, 1918-1939 (London, 1975), pp. 232-57, here 232. The history of
the chains is succinctly described in the Royal Commission on the Press, Report (London, HM.5.0,
1949), ch. 7 and appendix IV; and see also in Political and Economic Planning, Report on the British

Press (London, 1938) pp. 95-105, a useful source on the interwar press generally.




24

The existence of truly independent newspapers — independent of party or
government control, or willingly subordinating themselves to political influence — was
not, therefore, long-established. It was a recent creation, dating only from the
Edwardian period. It was the product of technological and commercial changes that
enabled some newspapers to become highly profitable — what Curran calls the
‘industrialisation’ of the press® — thereby reducing the need for political subsidies and,
consequently, the scope for party and government influence.’

This was particularly true of certain of the ‘popular’. mass circulation
newspapers, under the control of the ‘press lords’ or ‘press barons’. The concept is
associated above all with Lords Northcliffe and Rothermere of the Daily Mail group
(Associated Newspapers) and Lord Beaverbrook of the Daily Express group.8 Yet there
were other newspaper owners with peerages (‘lords’ and ‘barons’) who were not
labelled ‘press lords’, for example the Astors (Times, Observer) and the Berry brothers,
Camrose and Kemsley (Daily Telegraph and Sunday Times). The term ‘press lord’ or
‘press baron’ had a particular meaning. It referred not simply to an ennobled newspaper
proprietor, but to a specific type of behaviour — to their political independence.” Indeed,
they went further: they were not just detached from party or government, but were more
than ready to be critical of them, to take an active political stance 1n opposition to them,
and even to run their own political campaigns and organise their own political pressure
groups, whether ‘leagues’, ‘crusades’ or ‘parties’. In a sense, they treated politics as a

form of entertainment and a means to maximise their sales, exploiting the grievances or

ambitions of those who felt neglected or alienated by the parties on particular 1ssues.

° James Curran and Jean Seaton (eds.), Power Without Responsibility. The Press and Broadcasting in

Britain (London, 1981), p. 43-62.

7 : .
See Koss, Rise and Fall, 11, pp. 11-2. |
® On the Daily Mail, see Paul Addison, ‘Patriotism under pressure: Lord Rothermere and British foreign

policy’, in G. Peele and C. Cook (eds.), The Politics of Reappraisal 1918-1939 (London, 1975). On
Northcliffe see J. Lee Thompson, Northcliffe. Press Baron in Politics, 1865-1922 (London, 2000).

” Curran and Seaton, Power Without Responsibility, p. 49. See D.G. Boyce, ‘Crusaders without chains:
power and the press barons 1896-1951°, in Curran, Smith and Wingate (eds.). Impacts and Influences, pp.

99-100.



[ I
t

The existence of such capacity for independence from party or government —
which the ‘press lords’ chose to exercise, but which, nearly as significantly, other
ennobled newspaper owners did not — is vital to the main arguments of this thesis. If
popular newspapers supported a government or party, it was more likely to be because
their owners chose to do so for their own reasons than because they felt obliged to
submit themselves to government influence or control.

These new conditions had large consequences for the relations between political
parties or governments and the newspapers. Previously party leaders or ministers (say
Conservative) had expected criticism from the newspapers of rival parties (say Liberal
and Labour). There was in practice nothing they could do to restrain these rival
newspapers, and provided the criticisms appeared to be ‘fair comment’, any public
complaints about it might be interpreted as weakness, and even invite ridicule. What the
party leaders or ministers could do was, of course, to counteract the opposition
newspapers by encouraging friendly newspaper owners and editors to respond. Now,
however, the party leaders and ministers might find that the new independent newspaper
controllers were less willing to come to their aid. Worse, still, newspapers read by many
of their own party supporters (such as, in the Conservative case, the Daily Mail and
Daily Express groups) might themselves become critical. If the criticism attracted
support from their own party members, this could become a major problem. Broadly
‘Conservative’ newspapers could become disruptive forces within the Conservative
party.

[n such circumstances, it is not surprising that party leaders and government
ministers should have stepped up their efforts to influence newspaper owners and
editors. Paradoxically, increased efforts to ‘control’ or manipulate newspapers occurred
because newspapers had become more independent: greater political concern about

newspaper content 1s evidence of greater press freedom. The most obvious indications



26

of government attempts to obtain the good opinion of these now independent owners
and editors were the proliferation of honours conferred upon them — knighthoods and
peerages, notably the Northcliffe barony in 1905."° Nor is it surprising that government
attempts to influence newspapers should intensify at periods of national danger.
especially during the First World War, with its accompanying severe political strains.
As prime minister from December 1916 Lloyd George established particularly close
relationships with newspaper owners and editors, and became profuse in his efforts to
reward or win their support. Not only did he confer more honours on newspaper owners
than ever before (including the Rothermere and Beaverbrook peerages). He also
appointed some to posts in the government — Northcliffe was entrusted with Britain’s
Enemy Propaganda at Crewe House, while Rothermere became Secretary of State for
Air and Beaverbrook Minister of Information in 1918."

All this, however, created a new difficulty — that these ‘press lords’ now
expected their political status to be maintained, indeed they felt encouraged to think that
they could become more powerful by being more independent. From 1919 Northclifte,
Rothermere and Beaverbrook turned against Lloyd George and the Coalition
government; and the pattern was repeated with Rothermere’s and Beaverbrook’s
campaigns later against the Conservative leader, Baldwin. The appropriate context for
understanding government-newspaper relations in the 1930s is not just the 1936
abdication crisis, which (as we shall see) Cockett presents as the beginning of a new

phase. It is also the long period of tension between the ‘press lords’ and the

Conservative leadership, which peaked in 1929-1931.

' See Koss, Rise and Fall, ii, p. 52.

'' See Philip M. Taylor, British Propaganda in the 20th Century. Selling Democracy (Edinburgh, 1999),
pp. 5-6, and Mariel Grant, Propaganda and the Role of the State in inter-war Britain (Oxford, 1994). pp.
28-9.




From the mid 1920s ‘managing’ the broadly Conservative press was treated as a
leading issue by Conservative party organisers and leaders.'* J.C.C. Davidson, the party
chairman from 1926 to 1930, put considerable effort into trying both to conciliate
Beaverbrook and Rothermere, and to assist the Berry brothers in developing their
newspaper empire as a counterweight to the Beaverbrook and Rothermere press.'” There
was a larger concern too — a recognition of how important friendly mass circulation
newspapers were in reaching the much enlarged electorate of the 1920s, and 1n resisting
the potential attraction of the Labour party and socialism to new, young and female
voters. As a Conservative Central Office memorandum noted: ‘The possibilities of
using the Press are practically unlimited and conditioned only by the amount of mone<ns1:XMLFault xmlns:ns1="http://cxf.apache.org/bindings/xformat"><ns1:faultstring xmlns:ns1="http://cxf.apache.org/bindings/xformat">java.lang.OutOfMemoryError: Java heap space</ns1:faultstring></ns1:XMLFault>